Handväskan som kopierade IKEA

Krävs det en unik design, finurliga funktioner och ett känt modemärke för att en handväska ska kunna säljas för över 10 000 kr? Inte alls. Det räcker med att kopiera designen från IKEA, piffa till med lite guldinslag och sedan beskriva handväskan med lite finare ord. Det bevisar företaget Balenciaga.

De allra flesta i Sverige, och i mängder av andra länder, har någon gång besökt ett IKEA-varuhus. Är det större saker som hyllor och soffor som ska köpas fraktas produkterna på deras vagn. Det vanligaste är däremot att gå med den klassiska blåa IKEA-kassen som hängs över axeln likt en handväska. En smidig lösning för att få med sig allt från soppslevar och servetter till batterier och skruvar. Kassen heter Frakta och har blivit synonymt med IKEA. Men nu går det även att se den på stan. I alla fall i de kvarter där människor vågar bära handväskor värda över 20 000 kr.

Ett av de största modehusen i världen, Balenciaga, har nämligen skapat en handväska med mycket tydliga inslag och inspiration från IKEA´s bärkasse. Nu har de inte officiellt sagt att inspiration kommer från denna kasse men de som ställer bärkassen från IKEA bredvid modehandväskan från Balenciaga kommer nog skratta åt likheterna.

Modeväskan är ungefär lika stor, blå och har den stora rymliga öppningen så att saker lätt kan läggas ner i den. Men självklart finns även en del skillnader.

När IKEA ska beskriva sin bärkasse så använder de ord som Lätt och Enkel att rengöra. Priset har de satt till 10kr. När Balenciaga väljer att beskriva sin handväska är det mer moderiktiga och pompösa ord som används. Det är kanske helt oväntat då väskan faktiskt är betydligt mer exklusiv än en plastkasse från IKEA. Exempelvis tillverkas den i läder medan IKEA har slitstark plast. Dessutom är den berömda logan från modehuset i guld vilket självklart höjer priset.

Hur mycket kostar det då att gå på stan med en IKEA-replika? Inköpspriset sägs ligga kring 20 500 kr. De som gillar mängd kan alltså köpa 2050 blåa bärkkassar hos IKEA eller välja en betydligt dyrare handväska från en modekedja som snappar upp inriktningar och idéer från de mest oväntade ställena.